Jack-ups van GustoMSC voor installatie windturbines

Atradius nieuws

Innovatie en expertise van Nederlandse bedrijven in de offshore windindustrie komen tot uiting in de transactie naar Noorwegen.

In de meest recente Creditnotes heeft u kunnen lezen over de transactie naar Hafvram in Noorwegen. Bij deze transactie waren twee Nederlandse leveranciers betrokken, namelijk GustoMSC en Huisman. Karel Wagner, Sales Manager van GustoMSC, vertelt ons in deze Creditnotes meer over de organisatie en de hefplatformen, de zogenaamde jack-ups, die wereldwijd op zee worden gebruikt.

Met ongeveer 300 werknemers is GustoMSC onderdeel van de Amerikaanse NOV group, met in totaal circa 32000 medewerkers.

 

 

 

 

 

 

 

NOV is een leverancier van equipment voor de energiesector in de ruimste zin van het woord, en binnen deze groep is GustoMSC gespecialiseerd in het ontwerpen van offshore schepen en het leveren van gerelateerd equipment zoals heavy-lift kranen. Wereldwijd zijn ze een belangrijke leverancier van hefplatformen die in het jargon ‘jack-ups’ worden genoemd. GustoMSC heeft de overgrote meerderheid van de jack-ups ontworpen voor de offshore wind industrie, welke op dit moment in bedrijf en in aanbouw zijn. Deze jack-ups van het bedrijf uit Schiedam hebben al gezorgd voor de installatie van duizenden windturbines en bijbehorende funderingen op zee.

 

 

 

 

 

 

windturbines installatie

 

 

 

 

 

 


Het bedrijf is bijna 120 jaar geleden begonnen als een scheepswerf en is vervolgens steeds meer gespecialiseerde systemen gaan bouwen. Zo heeft GustoMSC al in 1959 de eerste jack-up ontworpen en gebouwd in Europa. Maar waar aanvankelijk de olie- en gasindustrie een belangrijke afnemer was, is er de laatste jaren een duidelijke verschuiving naar klanten actief in de hernieuwbare energie.

Sinds 2000 zien we dat offshore wind steeds belangrijker wordt. De energietransitie is voor ons dan ook een belangrijke ontwikkeling voor de toekomst. Net als de transactie voor Hafvram, is op dit moment ongeveer 80% van de aanvragen die we krijgen offshore wind gerelateerd. In deze transactie naar Hafvram zijn wij onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van het zogenaamde basic design, het aanleveren van het hefsysteem en de technische diensten voor installatie. Het basic design bestaat eigenlijk uit de constructietekeningen voor de jack-up die naar de werf in China, CIMC Yantai, worden gestuurd. Het hefsysteem moet helemaal worden ingebouwd, dus dit leveren we in delen aan, en onze eigen ingenieurs zijn betrokken bij de installatie in China. Dus eigenlijk is de Chinese scheepswerf onze klant. CIMC is vervolgens weer klant bij Hafvram.”

Karel Wagner, Sales Manager van GustoMSC

Het hefsysteem is erg ingenieus. Via het ‘Rack & Pinion Jacking System’, een soort elektromotor met verschillende tandwielen, kunnen de poten omhoog en omlaag bewegen. Zodra de poten dan op de zeebodem staan, kan de jack-up worden gestabiliseerd en in zijn geheel boven zeeniveau worden geplaatst. Het systeem is ontworpen om de belastingen gedurende het varen, positionering van de poten, omhoog heffen, zware kraan operaties en storm condities te weerstaan.

offshore schepen
GustoMSC
 

Wagner: “Veel bestaande jack-ups zijn opgeleverd in 2012-2014. Destijds hebben we deze ontwikkeld voor windturbines van 3,6 MW, maar door de jaren heen zijn ze meermaals geüpgrade zodat ze ook turbines van 15-16 MW kunnen plaatsen. Omdat deze markt zo snel veranderde hebben we in 2016 ook samen met andere spelers in de markt gekeken naar de toekomst van offshore wind. Op basis van de verwachtingen uit dit onderzoek is onder meer de NG-20000X ontwikkeld. Een windturbine intallatie jack-up ontwerp dat geschikt is voor de installatie van turbines van 20MW en groter en inmiddels voor meerdere klanten in aanbouw is. Maar we kijken op dit moment ook nog naar ontwerpen voor nog grotere jack-ups zoals de NG-25000X zodat we ook in de toekomst relevant blijven bij het plaatsen van nog grotere turbines en funderingen.”

Voor de transactie van Hafvram heeft het Noorse bedrijf duidelijk gekozen voor de engineering van GustoMSC in combinatie met het jack-up hefsysteem voor het NG-20000X ontwerp, het grootste hefsysteem tot nu to geleverd. In samenspraak met Havfram is het ontwerp aangepast naar de specifieke eisen van Havfram voor de toekomst. De poten hebben een lengte van ongeveer 120 meter, de lengte van een voetbalveld. Hiermee kunnen ze op zee werken tot een diepte van circa 70 meter. Voorlopig kan de markt hier nog wel mee vooruit, maar de snelle ontwikkelingen brengen wel uitdagingen met zich mee.

Wagner: “Het traject met een klant duurt al snel 1-2 jaar voordat een contract wordt getekend. Bovendien moet de klant ook een contract hebben met een werf, en in sommige gevallen zoals bij Hafvram moet er ook nog (project)financiering worden geregeld. Het zijn dus wel trajecten waar je de tijd voor moet nemen. Daarom gaan we altijd het gesprek met de klant aan over de invulling en de specifieke eigenschappen die nodig zijn, ook voor de langere termijn. En dat betekent dat we soms worden uitgedaagd om met volledig nieuwe oplossingen te komen. Zo onderzoeken we nieuwe markten zoals deep sea mining, en zien we voor de toekomst interessante mogelijkheden in floating wind en service & maintenance schepen.”

Karel Wagner, Sales Manager van GustoMSC

De Norse Bank uit Noorwegen financiert een deel van de transactie van Hafvram gedurende 12 jaar voor ruim 100 miljoen Euro. Hiervoor is een kredietverzekering met een gedekt percentage van 95% bij Atradius DSB afgesloten. Daardoor kunnen de Nederlandse exporteurs GustoMSC en Huisman leveren en beperkt De Norse Bank haar risico op Hafvram.

 

 

 

 

 

 

Hafvram export Noorwegen.

 

 

 

 

 

 


Contact 

Wilt u meer weten over hoe de producten van Atradius Dutch State Business de groei van uw onderneming kunnen ondersteunen? 
Bekijk hier onze productpagina voor meer informatie.