Bakkerijmachines naar Tanzania

Persbericht

African Bakery Trade & Finance is een zusteronderneming van African Bakery Dynamics, een kleine gespecialiseerde exporteur van bakkerijapparatuur.

Peter Linssen heeft de onderneming opgericht in 2011 en is met name actief in de Afrikaanse Sub-Sahara landen. Linssen heeft meer dan 30 jaar ervaring in de bakkerijsector in Afrika. Deze ervaring heeft hij onder andere opgedaan bij de Werner & Pfleiderer Group (W&P), een fabrikant van bakkerijmachines die in deze tijd al actief was in Zuid-Afrika en Kenia. Samen met onder meer deze fabrikant heeft hij ook de transactie van bakkerijmachines naar Tanzania gerealiseerd.

 

Bakkerijmachines Tanzania

 

Linssen: “Begin 2011 ben ik zakelijk op reis naar Afrika geweest. In deze periode werd het politieke klimaat hier wat stabieler en de economie was sterk groeiende. Dit was voor mij een hele positieve ervaring en ik zag mogelijkheden voor de toekomst. Toen heb ik de sprong naar zelfstandig ondernemen gemaakt.

In de eerste jaren na oprichting van African Bakery Trade & Finance waren de orders in eerste instantie relatief klein, vanwege de beperkte grootte van de meeste bakkerijen in deze regio. Daardoor was een verzekering niet direct relevant. In het oostelijk en zuid-oostelijk deel van Afrika zijn de bakkerijen wat groter en daardoor speelt efficiency en het effect op het eindproduct door menselijke fouten op het eindproduct een steeds belangrijkere rol. Bij de grotere transactie in Tanzania speelde ook financiering een grotere rol. Omdat de rentes in Afrika 15-25% zijn, is het interessant om tegen ‘Europese’ rentes financiering aan te bieden. Dit is ook het moment geweest dat Rabobank verwezen heeft naar Atradius voor een verzekering. Hiervoor zijn dan wel extra zekerheden nodig, maar met de lage financieringskosten kunnen ze dan wel producten van hoge kwaliteit en een hoge efficiency  kopen. Dit zorgt er weer voor dat de investeringen sneller worden terugverdiend.””

Over het algemeen is zakendoen in Afrika best lastig. Het kost veel tijd om een klant te overtuigen en wanneer het aankomt op het financieren van een order kan dat soms wel een jaar duren. De beschikbaarheid van de benodigde documenten speelt hierin een belangrijke rol. Documenten die in Europa voor zulke bakkerijen vanzelfsprekend zijn, zijn in Afrika niet altijd beschikbaar. Ook bij Royal Supermarket duurde het ongeveer een jaar tussen de mondelinge toezegging van de order en de daadwerkelijke aanbetaling.

 

 

Bakkerijmachines Tanzania

 

 

Linssen: “Met deze transactie gaan we alle bakkerijmachines voor de productie van diverse broodproducten leveren aan Royal Supermarket Ltd in Dodoma in Tanzania. Deze machines zijn onderdeel van de bouw van een nieuwe bakkerij. De productielijnen bestaan uit een geheel automatische lijn voor ongeveer 100.000 toastbroden per dag en een geïntegreerde bakkerij voor kleinbrood (hamburgers), speciaal brood, mandazi (een soort donuts), croissants en cake (muffins). Met African Bakery leveren we de machines, maar we verzorgen ook de installatie en inbedrijfname. Bovendien kunnen specialisten via online systemen op afstand inloggen om klant te ondersteunen mochten er toch onverhoopt problemen zijn. Op deze manier kun je de klant continu helpen, ook ver weg in Afrika.”

African Bakery vertegenwoordigt met name fabrikanten uit de Werner & Pfleiderer Group zoals WP Haton uit Panningen maar ook Divardy uit Driebergen, Keybake uit Dronten en Unifortes uit Strijen. Stuk voor stuk Nederlandse en Duitse fabrikanten die via Linssen hun machines verkopen in Afrika.

In deze transactie is Royal Supermarket Ltd de afnemer van de bakkerijmachines. Dit bedrijf is opgericht in 2008 en houdt zich voornamelijk bezig met de verkoop van voedingsmiddelen. Royal Supermarket is een werkmaatschappij van een grotere groep bedrijven, KOM Group of Companies. Naast de supermarkten zijn ze actief in diverse andere bedrijfsactiviteiten zoals productie en handel plastics van bijvoorbeeld huishoudelijke artikelen of jerrycans, PVC-producten zoals buizen en fittingen en tot slot katoen en katoenolie productie. De KOM Group en de entiteit Kahama Oil Mills treden op als garant voor de debiteur.

Zakendoen in landen zoals Tanzania brengt altijd risico’s met zich mee. Zeker wanneer je exporteert naar een private debiteur is het belangrijk voor exporteurs om een garant te hebben zoals de KOM group en Kahama Oil Mills. Dit biedt meer zekerheid en maakt het makkelijker je te verzekeren tegen wanbetaling van je afnemer.

Verder wordt bij de risico-inschatting ook gekeken naar de bancaire sector en de overheidsfinanciën. Deze zijn in Tanzania relatief zwak. In dit geval gaat het om een transactie met een private debiteur. Kahama, een van de werkmaatschappijen exporteert een aanzienlijk deel van haar productie en hierdoor worden ook harde deviezen gegenereerd. En dit werkt dan weer positief door op de kredietwaardigheid.

Wanneer je zakendoet met Afrikaanse landen heb je niet alleen te maken met ondernemersrisico’s maar ook met veiligheidsrisico’s. “Ondanks de stabielere situatie is het niet persé veilig om zaken te doen en te reizen in Afrikaanse landen. Het is belangrijk om gebruik te maken van de kennis van anderen. Navraag bij klanten, tussenpersonen of ambassades is onmisbaar om deze veiligheid te waarborgen,” zo vertelt Linssen.  

Voor deze transactie is gebruik gemaakt van een exporteurspolis en een financieringspolis. Hiermee zijn zowel de exporteur, als de bank die zorgt voor de financiering van de transactie, verzekerd van betaling.

Linssen: ”Als kleine ondernemer is het een heel proces om alle documenten te regelen voor de verzekeringen. Maar met de hulp van Atradius Dutch State Business en Rabobank was dit goed te doen. Doordat deze transacties kunnen worden verzekerd, hebben we de mogelijkheid om een extra service te leveren aan de afnemers in deze landen door middel van financiering. Want financiering is een wezenlijk onderdeel in dit proces. Iedereen kent de vier P’s uit de marketingmix wel, maar financiering is net zo belangrijk als de prijs zelf. Hiermee zorg je voor een wezenlijk concurrentievoordeel. En op deze manier kunnen we daar gebruik van maken.”