In het Brabantse Best ligt het bedrijf Heliox, een onderneming met 80 medewerkers, dat zich heeft gespecialiseerd in oplaadbare elektrische oplossingen voor de transportsector.
Joep Smits (Business Development): “Heliox is ontstaan vanuit een onderdeel van Philips dat specifieke componenten maakte voor bedrijven in de consumenten elektronica. Nadat Philips hiermee stopte, besloten enkele medewerkers het stokje over te nemen om de vraag van de bestaande klanten te kunnen blijven bedienen. In 2012 kregen we een verzoek van een klant om een lader voor hoog vermogen te ontwikkelen ter vervanging van een dieselbus. Deze is getest en op de markt gebracht in 2013. Inmiddels is het bedrijf gegroeid naar meer dan 80 medewerkers en in mei van dit jaar vierden we bij Heliox alweer ons tienjarige jubileum. (bekijk hier de jubileumvideo van Heliox)”
Groei snellaad infrastructuur projecten voor elektrische bussen
Het openbaar vervoer is op dit moment verreweg de grootste markt voor Heliox, en vanwege de politieke druk uit Europa op de vervoerders om volledig over te gaan op zero-emissie voertuigen is er veel vraag. Tussen 2025 en 2030 zouden dieselbussen uit het straatbeeld moeten zijn verdwenen. De technologische ontwikkelingen gaan ook erg snel. Inmiddels hebben elektrische bussen al een actieradius van 100 tot 150 km, en sommige modellen al een bereik van 200 kilometer. De verwachting is dat deze actieradius nog gaat stijgen. Bovendien is de total cost of ownership al vrijwel gelijk aan een diesel, en dat zelfs zonder subsidie.
Roel Vissers (CFO): “In 2015 heeft Heliox een MKB-subsidie aangevraagd bij de EU voor een project voor snellaad systemen. Toen deze subsidie werd toegezegd in 2016 kregen we een financiering van 1,5 miljoen Euro, en dit heeft gezorgd voor een enorme boost in de ontwikkeling, maar ook in naamsbekendheid. Het eerste grote project van Heliox was voor vervoerder Hermes in Eindhoven.
De order van Hermes bestond uit 43 elektrische bussen voor het openbaar vervoer. Op hun verzoek ontwikkelde VDL de elektrische bus en Heliox was verantwoordelijk voor de laadinfrastructuur. Zo is het eerste project van de grond gekomen. Na dit project in Eindhoven heeft Heliox inmiddels nog een groter project opgeleverd waarbij 100 VDL- bussen reeds enige tijd pendelen tussen Amsterdam en Schiphol. Deze worden op diverse punten langs de route tijdens stops in enkele minuten bijgeladen.”
Smits: “Via VDL zijn we ook in contact gekomen met Arriva en Connexxion. Zij hebben ons echt uitgedaagd en veel feedback gegeven. In principe werken we met twee verschillende laadsystemen. De meest bekende is het opladen via de stekker, maar wij richten ook op het opladen via een pantograaf. Dit is een beweegbaar deel op het dak van de bus dat zorgt voor de overdracht van stroom van de elektrische installatie naar de bussen. Zo kunnen de bussen ook bij een kortere stop worden opgeladen.”
Internationale samenwerking Heliox – Atradius
Door de contacten van Arriva en Connexxion met hun buitenlandse zuster- en moederbedrijven heeft Heliox ook de eerste internationale stappen kunnen zetten. Een recente order van Nobina (openbaar vervoerder in Noorwegen), is met een vooruitbetalingsgarantie afgedekt door Atradius Dutch State Business. Nobina zal in Oslo (Jernkroken en Lillestrom) 44 elektrische bussen gaan inzetten voorzien van een pantograaf op het dak van de bus (Bus-Up). Heliox zal ook hier zorgen voor de gehele laadinfrastructuur.
De vooruitbetalingsgarantie die met betrokkenheid van Atradius Dutch State Business is afgegeven, waarborgt dat Nobina haar geld terug kan krijgen wanneer Heliox haar afspraken niet kan nakomen. Voorheen werd een dergelijke vooruitbetalingsgarantie vanuit een eigen bankgarantiebudget gefaciliteerd, maar dat gaat dan weer ten koste van het operationele budget. Daarom heeft Heliox dit keer gekozen om de vooruitbetalingsgarantie met ondersteuning van Atradius Dutch State Business te regelen. Er lopen op dit moment nog nieuwe aanvragen voor transacties in Zweden en Noorwegen, maar er zijn buiten Europa ook al projecten opgeleverd in onder meer Nieuw Zeeland, Singapore en Chili.
Heliox en de toekomst
Vissers: “De omzet uit het buitenland stijgt snel. De verhouding is nu nog 50/50, maar we verwachten volgend jaar ongeveer 70% van de omzet uit het buitenland te halen. Er zijn veel markten met veel potentie, maar vaak zitten zij nog in de onderzoekende fase. Heliox heeft zich inmiddels gevestigd in de US en we zijn aan het kijken om in Noord- Amerika voet aan de grond te krijgen. In Noord-West Europa doen we inmiddels zaken. In Duitsland hebben we onlangs ook de VDV EBus award gewonnen. Dit is een prijs die wordt toegekend vanuit klanten zoals gemeenten en vervoerders. Een erkenning om trots op te zijn.”
Vissers: “Heliox is volledig verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de laadsystemen, maar zorgt ook voor de inkoop van alle materialen. Zo hebben we toch alles zelf in de hand. Hiervoor werken we samen met productiepartners die fabrieken hebben in Nederland en Slowakije”
Toch zijn elektrische bussen niet de enige oplossingen die Heliox biedt. Zo wordt er ook continu gewerkt aan oplossingen voor elektrische trucks die vanuit distributiecentra naar nabijgelegen locaties rijden. En samen met Damen Shipyards werken ze aan een elektrische veerboot voor vervoerder Arriva in Denemarken.
Kortom, de markten waar Heliox zich in begeeft zijn constant in beweging. Echter, als marktleider willen zij zich continu blijven ontwikkelen door in te spelen op de mogelijkheden die de verschillende markten bieden.