Cruden levert simulator aan BMW

Atradius nieuws

Cruden is in 2005 opgericht door 3 personen, waaronder Maarten van Donselaar, de huidige CEO.

Het bedrijf is gevestigd in Amsterdam en ontwerpt en fabriceert professionele simulatoren voor de automobiel-, F1-sport-, marine- en motorfietsindustrie. Er werken inmiddels een kleine 50 FTE bij het bedrijf, en ze hebben klanten met grote namen zoals Porsche, BMW, Ferrari, Lamborghini, Toyota, Audi, Mercedes, Nissan, Bridgestone, Pirelli, en nog veel meer. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 120 simulatoren geplaatst. Ze zijn langzaam gegroeid. Toen ze begonnen, bouwden de meeste autobedrijven nog hun eigen simulatoren, vaak tegen hoge kosten.

Cruden ontwierp een standaard simulator, die met hulp van de in eigen huis ontworpen software Panthera voor iedere klant individueel kan worden aangepast. De interesse vanuit de autobranche groeide snel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cruden en BMW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De simulatoren worden gebruikt voor het testen van diverse (aanpassingen aan) systemen in de automobielindustrie, maar ook in de motorsport en maritieme sectors. Bovendien kunnen de systemen ook goed gebruikt worden voor trainingsdoeleinden. De simulatoren bestaan meestal uit een frame dat in 6 vrijheidsgraden kan en een cilindrische projectiewand waarop een beeld van de relevante omgeving te zien is. Dat kan gaan om wegen, een race-circuit, de zee, een rivier, etc. De uiteindelijk getoonde omgeving is uiteraard afhankelijk van het soort simulator en het doel waarvoor hij wordt gebruikt.

Het is de bedoeling dat degene die achter het stuur zit net zo reageert zoals dat hij in het echte voertuig of vaartuig zou doen zodat de je combinatie van mens en machine kunt evalueren nog voordat je het eerste prototype bouwt.

Maarten van Donselaar, Eigenaar Cruden B.V.

Bij het ontwerpen van nieuwe auto’s wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van simulatoren. Om bijvoorbeeld een zelfrijdende auto te ontwerpen die veilig aanvoelt, is het belangrijk dat ingenieurs en onderzoekers begrijpen hoe de bestuurder en de passagiers zich voelen wanneer zij in een sterk geautomatiseerd voertuig reizen. Er wordt tegenwoordig virtueel prototypes ontworpen, waar er vroeger bijvoorbeeld wel 30 prototypes daadwerkelijk werden gebouwd om tot het juiste design te komen. De volgende stap is om de auto te optimaliseren voor de gebruiker. In een simulator kunnen verschillende mensen in verschillende scenario's, gedurende het hele ontwikkelingsproces betrokken worden en feedback geven. Hierdoor kunnen allerlei aanpassingen relatief eenvoudig getest worden en kunnen ingenieurs sneller en beter onderbouwde ontwerpkeuzes valideren en maken. Dit resulteert in betere ontwerpen, een kortere ontwikkelingstijd, minder kosten voor het bouwen van prototypes en minder milieueffecten.

Cruden en Atradius DSB
Simulatoren voor training

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De kans is groot dat in de toekomst de auto’s zelfrijdend worden en dat de chauffeur alleen af en toe hoeft in te grijpen. Dit kan allemaal getest worden met simulatoren. De auto’s zullen dan meer gericht zijn op comfort en veiligheid i.p.v. op snelheid. Met simulatoren kan er getest worden hoe chauffeurs met een dergelijke auto omgaan en hoe ervoor gezorgd wordt dat de bestuurder ook daadwerkelijk op het juiste moment zelf actie onderneemt.

Een andere bekende toepassing van simulatoren is de race-industrie. Zo heeft Cruden bijvoorbeeld racecircuits nagebouwd met hun software, zodat een F1 coureur een circuit kan testen en er vertrouwd mee kan raken. Daarnaast worden ze vaak gebruikt voor research door andere mensen uit het F1-team.

Deze contragarantie is echt ideaal voor bedrijven zoals dat van ons. In plaats van dat je geld vast staat, omdat je klant een bankgarantie wil, kun je gewoon bij je geld en kun je je producten blijven bouwen.

Maarten van Donselaar, Eigenaar Cruden B.V.

Ook worden simulatoren steeds vaker ingezet voor maritieme training. Ze bieden de mogelijkheid om allerlei situaties perfect na te bootsen en zorgen er op die manier voor dat de bemanning van een schip zo goed mogelijk is voorbereid op onverwachte situaties. Je kunt dan denken aan navigeren op hoge snelheid, radar lezen, langszij komen. Van Donselaar: “Ook hier geldt dat mensen moeten vergeten dat ze in een simulator zitten. Vooral als het spannend wordt, dan moeten ze het warm krijgen.”

De transactie waarvoor Cruden een contragarantie heeft afgesloten bij Atradius Dutch State Business betreft de levering van 9 rijsimulatoren voor voertuigontwikkeling, alsmede ontwerp, projectmanagement, installatie en training aan BMW A.G. in Duitsland. BMW heeft een nieuw ontwikkelcentrum gebouwd en Cruden heeft in dat centrum een afdeling ingericht met simulatoren. Deze simulatoren zien eruit als echte auto’s en staan op een echte (nagebouwde) weg en worden gebruikt door testpanels die bestaan uit diverse soorten bestuurders. De groep varieert van mensen met veel tot weinig rijervaring, enthousiaste chauffeurs of juist wat meer angstige rijders. Deze mensen testen een nieuw ontwerp. Hun reacties worden objectief gemeten en vervolgens worden ze ook naar hun mening gevraagd. Op die manier kunnen de ingenieurs het optimale ontwerp maken. Het kan dan gaan om de vormgeving van het dashboard, de afstelling van het onderstel, de versnellingsbak, etc.

De contragarantie helpt exporteurs om de beschikking te houden over hun werkkapitaal als een afnemer zekerheid vraagt over hun vooruitbetaling. Van Donselaar: “Deze contragarantie is echt ideaal voor bedrijven zoals dat van ons. In plaats van dat je geld vast staat, omdat je klant een bankgarantie wil, kun je gewoon bij je geld en kun je je producten blijven bouwen.”

Cruden en Atradius DSB

Op dit moment zijn er voor Cruden een aantal interessante ontwikkelingen die behoorlijke impact kunnen hebben op de toekomst. De belangrijkste ontwikkeling betreft vooral de visualisatie. Er wordt tot nu toe meestal gewerkt met geprojecteerd beeld, maar tegenwoordig zijn er ook heel grote led-schermen, die een veel scherper beeld kunnen laten zien. Het nadeel daarvan is dat ze nog erg duur zijn.

Een andere ontwikkeling is een head mounted display, waarbij je een mixed reality ziet die een combinatie is van het echte dashboard samen met een geprojecteerd buitenbeeld. Hierbij speelt software een hele belangrijke rol. Cruden volgt deze ontwikkelingen nauwgezet en wil hiermee voor de klanten het verschil blijven maken.

Contact 

Wilt u meer weten over de producten van Atradius Dutch State Business en hoe deze de groei van uw onderneming kunnen ondersteunen?